Βέροια, ένα απέραντο εργοτάξιο...


Γράφει η Ιωάννα Δουκίδου*

Ας πάρουμε τα πράγματα εξ αρχής. Ο Δήμος Βέροιας του Νομού Ημαθίας, το έτος 2012, διακηρύσσει την με ανοικτή δημοπρασία επιλογή αναδόχου για την κατασκευή του έργου «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ», με συνολικό προϋπολογισμό 8.858.402,00 ΕΥΡΩ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 23%. 

Η ανάπλαση ορίζεται ότι θα πραγματοποιηθεί σε έκταση τριάντα περίπου στρεμμάτων, με σκοπό την:

Ανάδειξη μνημείων, ιστορικών και συμβολικών αστικών χώρων, διεύρυνση, ενοποίηση, συνέχεια πεζοδρόμων και στάσεων.
Ανάδειξη κομβικών σημείων και προσπελάσεων.
Χειρισμό των αστικών ορίων διαπερατά.
Δικτύωση στις αστικές βασικές χαράξεις.
Αξιοποίηση του υφιστάμενου κτιριακού και φυσικού δυναμικού.
Προστασία του οικολογικού χαρακτήρα, της τοπογραφίας και βλάστησης.

Αξιοποίηση του ανάγλυφου, υδρογραφίας, προσανατολισμού, θέας. Στη μελέτη προβλέπονται επίσης αναπλάσεις οδών και πάρκων με παρεμβάσεις όπως κρασπεδώσεις, πλακοστρώσεις, φυτεύσεις, φωτισμοί κλπ. Θα εκτελεστούν οικοδομικές εργασίες που περιλαμβάνονται σε ομάδες όπως χωματουργικά, καθαιρέσεις, σκυροδέματα, επιστρώσεις-επικαλύψεις, κατασκευές ξύλινες και μεταλλικές, εργασίες πρασίνου (αρδευτικά δίκτυα, εγκατάσταση πρασίνου, φυτεύσεις και φυτικό υλικό, συντήρηση πρασίνου), εξοπλισμός οργάνων παιδικής χαράς, εργασίες Η/Μ όπως ηλεκτρολογικά δίκτυα, φωτισμοί οδών και πάρκων, εγκατάσταση ανελκυστήρα και κυλιόμενου διαδρόμου, όπως και εργασίες αποχέτευσης ομβρίων κλπ. Διάρκεια εκτέλεσης του έργου: 30 μήνες...

Ουσιαστικά, ο Δήμος της Βέροιας προσπάθησε μέσω ενός προγράμματος επιδότησης του ΕΣΠΑ να εναρμονίσει την αισθητική της πόλης μας με εκείνη των ευρωπαϊκών πόλεων. Πράγμα που, μέχρι την τελική ευόδωση του σκοπού του, όπως είναι λογικό, προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις.   Όποιον πολίτη της Βέροιας και να ρωτήσεις, θα απαντήσει κυρίως αρνητικά για την ανάπλαση. Κάθε νέο έργο, όμως, θέλει γερά νεύρα και υπομονή. Από τη μια, ναι μεν η πόλη μας γίνεται πιο όμορφη, απ’ την άλλη οι πολίτες αναρωτιούνται μήπως γίνεται λιγότερο λειτουργική;

Ποια είναι η σημερινή εικόνα της πόλης μας; Τεράστια πεζοδρόμια, ασφαλή και λειτουργικά για τους πεζούς, με ειδικές ράμπες για άτομα με προβλήματα όρασης και με κινητικά προβλήματα, καθόλου όμως λειτουργικά για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αφού οι δρόμοι έχουν στενέψει επικίνδυνα. Ειδικά όταν συναντιώνται δύο λεωφορεία, το κυκλοφοριακό γίνεται μόνιμο πρόβλημα στο κέντρο της πόλης. Σε πολλές στροφές, μάλιστα, που στενεύουν επικίνδυνα, όπως στη Βενιζέλου-Ανοίξεως, ο κίνδυνος ατυχημάτων είναι εμφανής.

Η προσωπική μου άποψη, επειδή έχω επισκεφτεί αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις, είναι ότι καμία από αυτές δεν έχει τέτοια πεζοδρόμια, ούτε τόσο στενούς δρόμους. Οπότε, δε βρίσκω κάποιο μέτρο σύγκρισης με αυτά τα ευρωπαϊκά πρότυπα με βάση τα οποία θέλησαν να εναρμονίσουν την πόλη μας.

Η αφαίρεση του πρασίνου από τo πάρκο των Αγίων Αναργύρων, με την τοποθέτηση περισσότερου τσιμέντου, αντιβαίνει στους περιβαλλοντολογικούς κανόνες και τους κανόνες αισθητικής. Δεν πληροί επίσης τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέφθηκαν εξαρχής στη διακήρυξη του έργου. Το πράσινο είναι ελάχιστο έως μηδαμινό, τουλάχιστον εκ πρώτης όψεως. Πολύ στενά τσιμεντένια δρομάκια για να κάνεις τη βόλτα σου και η όλη εικόνα με κάνει να αναπολώ το τεράστιο πράσινο πάρκο που έκανα βόλτες στην παιδική μου ηλικία.

Το να είσαι κάτοικος του κέντρου είναι πλέον ευλογία, μιας και δε χρειάζεται να πάρεις αμάξι για να πας στο κέντρο και να κάνεις τις δουλειές σου. Τι γίνεται όμως με όσους μένουν εκτός κέντρου, όπως Καλλιθέα, Πασακιόσκι, Παπάγου κοκ; Το πάρκινγκ κάτω από την Εληά είναι η μόνη λύση, αλλιώς καταλήγεις να κάνεις επί ώρα βόλτες μέσα στο κέντρο μπας και είσαι τυχερός και βρεις μια θέση! Φαντάζει πολύ θετική η μέλλουσα προοπτική εγκατάστασης ανελκυστήρα και κυλιόμενου διαδρόμου στην Κάτω Εληά, για όσους θα παρκάρουν τα αμάξια τους εκεί.

Απ’ την άλλη, το παρκάρισμα πάνω σε αναπηρικές ράμπες είναι συχνό φαινόμενο, τα σχόλια και οι καυγάδες των Βεροιωτών έρχονται και αντιπαρέρχονται. Από τη μια η αγανάκτησή τους που δε βρίσκουν πάρκινγκ, από την άλλη η νοοτροπία του ασυνείδητου Έλληνα «δε με νοιάζει, παρκάρω όπου θέλω».
Πολλοί Βεροιώτες θεωρούν ότι δεν έγινε ανάδειξη των μνημείων, ιδίως στην πλατεία Ωρολογίου. Αυτό, βέβαια, είναι καθαρά υποκειμενικό θέμα. Πάντως, το σιντριβάνι με τα λιμνάζοντα νερά σιγά σιγά εγκαταλείπεται και εκεί.

Θετικό είναι ότι οι τεράστιες, χοντροκομμένες κολώνες της ΔΕΗ αρχίζουν και φεύγουν μία μία και τη θέση τους παίρνουν λεπτές και καλαίσθητες κολώνες με περισσότερο φωτισμό. 

Όλοι αναμένουμε να δούμε τι μέλλει γενέσθαι με την ανάπλαση του πάρκου της Εληάς, πώς θα γίνει το συντριβάνι, που ήταν αντιαισθητικό και εγκατελλειμένο τόσα χρόνια. Και φυσικά αναρωτιόμαστε πού θα παρκάρουν τα τουριστικά λεωφορεία τώρα που μεγάλωσαν ασυνήθιστα τα πεζοδρόμια. 

Ίσως θα έπρεπε να δοθεί περισσότερη βάση σε μια ανάπλαση στο Φράγμα, στην Μπαρμπούτα, που είναι τα καίρια τουριστικά σημεία της πόλης μας, παρά στο κέντρο της πόλης.

Εκατοντάδες άτομα έχουν εργαστεί και συνεχίζουν να εργάζονται πάνω στην ανάπλαση και είναι κρίμα να τα κρίνουμε αρνητικά. Πολλές μελέτες έχουν εκπονηθεί επί του θέματος, τόσο τεχνικές, ηλεκτρολογικές, όσο και  από άποψη χωροταξίας, πολεοδομίας, συγκοινωνίας.

Γι’ αυτό, συμπολίτες Βεροιώτες και Βεροιώτισσες, υπομονή! Τα έργα είναι εν εξελίξει και τελειώνουν όπου νά ‘ναι! Η ταλαιπωρία είναι προσωρινή! Θετικά αποτελέσματα διαδέχονται τα πρώτα αρνητικά στάδια. Ευχόμαστε η πόλη που θα μάς παραδοθεί να είναι πολύ πιο όμορφη και το κυριότερο, να τη διατηρήσουμε εμείς οι ίδιοι πιο όμορφη, πιο λειτουργική, πιο ασφαλή και πάνω απ’ όλα, πιο ανθρώπινη.

* Η συνεργάτης του InVeria.gr Ιωάννα Δουκίδου, είναι δικηγόρος στη Βέροια

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!
Η αναδημοσίευση αναρτήσεων ή η χρήση πληροφορίων του InVeria.gr 
επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή, με ενεργό σύνδεσμο