Ιδέες και σκέψεις για την Βέροια: «Κεντρικές οδικές αρτηρίες και πιθανές μονοδρομήσεις Βενιζέλου και Ανοίξεως» (άποψη)


ΑΠΟΨΗ, του Ηλία Μαυρόπουλου: Ποιες είναι οι κεντρικές οδικές αρτηρίες που διαμορφώθηκαν στην πόλη μας, κατά πόσο εξυπηρετούν την σημερινή κίνηση και πόσο εξοικειωμένοι είμαστε ως οδηγοί με αυτές; 

Στο πρώτο σκέλος της ερώτησης οι περισσότεροι θα απαντήσουν με ευκολία τις οδούς Πιερίων, Βενιζέλου και Μητροπόλεως. Σίγουρα αυτές οι τρείς οδοί απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης και για το λόγο αυτό, ειδικά τις ώρες αιχμής παρουσιάζουν έντονα προβλήματα τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς. 

Από που πηγάζει το πρόβλημα αυτό όμως; Σίγουρα το ίδιο το δίκτυο είναι προβληματικό και δεν καθοδηγεί τον χρήστη αλλά το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται και από την νοοτροπία των οδηγών. Σε μια ερώτηση, ποια διαδρομή θα διαλέξετε για τη μετακίνηση από το σημείο «Α» στο σημείο «Β», η απάντηση σίγουρα θα είναι «τη συντομότερη». Αυτό όμως δεν ισχύει στη πράξη όταν η μετακίνηση γίνεται μέσα σε μια πόλη. Τις περισσότερες φορές οι οδηγοί επιλέγουν άλλη διαδρομή, η οποία καθοδηγείται από την ίδια τη ροή της κίνησης,  από την συνήθεια, ή ακόμα και την επιθυμία για βόλτα. Ανεξαρτήτως της αιτίας, το αποτέλεσμα είναι ότι οι δρόμοι αυτοί δεν μπορούν πλέον να εξυπηρετήσουν την πόλη και πρέπει να βρεθούν λύσεις.

Αν προσέξουμε το χάρτη της πόλης θα δούμε ότι η Βέροια διατρέχεται κατά μήκος από τρείς οδούς: την περιφερειακή οδό (μαύρο), τον άξονα Ανοίξεως-Πιερίων (μπλε) και τον άξονα Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο). Κάθετα, την διατρέχουν ομοίως τρείς οδοί, ο άξονας 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), ο άξονας Κίμωνας-Θερμοπυλών-Μ. Αλεξάνδρου (πράσινο) και ο άξονας Κούσιου (Πύρρου)-Αριστοφάνους (γκρι). Από τις οδούς αυτές, μόνο τέσσερις (μαύρη, μπλε, πράσινη και γκρι) εξυπηρετούν το ρόλο τους σε όλο το μήκος αυτών, αν λάβουμε υπόψη τη διαμόρφωσή τους και την συχνότητα χρήσης τους από τους οδηγούς (φυσικά και σε αυτούς πολλά μπορούν να βελτιωθούν).

Όσον αφορά τον άξονα  Ακροπόλεως-Δήμητρας-Μπότσαρη-Αρχ. Μακαρίου-Φιλιππουπόλεως-Παπάγου (κόκκινο) αυτός έχει μερικώς αναδειχθεί μόνο σε ένα τμήμα επί της Ακροπόλεως και ένα επί της Μπότσαρη. Με τις αλλαγές που προκάλεσε η νέα γέφυρα Αφών Κούσιου, η σπουδαιότητα αυτού του οδικού άξονα έχει γίνει ακόμα πιο εμφανής και πρέπει να αναδειχθεί σε όλο το μήκος του, ως κεντρική οδός της πόλης, με κατάλληλη διαμόρφωση του οδοστρώματος, διαπλατύνσεις (όπου είναι εφικτό),  σήμανση, πεζοδρόμια, φυτεύσεις, κλπ.

Όσον αφορά τον κάθετο άξονα 16ης Οκτωβρίου-Μητροπόλεως-Εληάς-Κουντουριώτη (πορτοκαλί), αυτός έχει αναδειχθεί μόνο στο τμήμα Μητροπόλεως και Εληάς. Εντύπωση προκαλεί δε το γεγονός ότι, ενώ η Πλατεία Ωρολογίου και το Πάρκο Εληάς, θεωρούνται κέντρο, με το που εισέρχεται κάποιος στις οδούς 16ης Οκτωβρίου ή Κουντουριώτη, ξαφνικά οι διαμορφώσεις οδών, η κίνηση και η σημασία αυτών υποβαθμίζονται απότομα.

Σε αυτό το πλαίσιο θα είχε ενδιαφέρον μια μελέτη που θα εξέταζε την εξής δυνατότητα, ως προς το κατά πόσο θα διευκόλυνε την κίνηση των οχημάτων, τους πεζούς και τους κατοίκους της πόλης. Η πρόταση είναι εξής, η οδός Βενιζέλου, από την δ/ση με την οδό Ανοίξεως, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση προς το κέντρο, ενώ η οδός Ανοίξεως, από την δ/ση με την Εληάς, να μονοδρομηθεί με κατεύθυνση την Βενιζέλου. Δημιουργείται έτσι ένας μεγάλος «κυκλικός κόμβος» θα μπορούσαμε να πούμε και οι ενδιάμεσες οδοί μονοδρομούνται εναλλάξ με αντίθετες κατευθύνσεις. Επίσης, αν δεν κριθεί αναγκαία η διατήρηση 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, θα μπορούσαν έτσι να διαμορφωθούν και θέσεις στάθμευσης και στις 2 οδούς και στις 2 πλευρές του οδοστρώματος, θέσεις φορτοεκφόρτωσης, κλπ.

Το σίγουρο είναι ότι χρειάζονται γενναίες αποφάσεις για τη ρύθμιση του κυκλοφοριακό στη πόλη μας (δρόμοι, Κόμβοι, διαπλατύνσεις, πεζοδρόμια, φανάρια, κλπ). Έστω δοκιμαστικά, χωρίς κανένα κόστος, θα μπορούσαν γίνουν κάποιες ρυθμίσεις για ένα συγκεκριμένο  χρονικό διάστημα (π.χ. 1 μήνα), ώστε να εξεταστούν κατά πόσο διευκολύνουν ή όχι.

Αν η κίνηση που υπάρχει σήμερα στις οδούς Μητροπόλεως, Βενιζέλου και Πιερίων μοιραστεί στους λοιπούς οδικούς άξονες, μέσω κατάλληλης διαμόρφωσης, σήμανσης και νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων τότε η εικόνα της πόλης και η λειτουργικότητα αυτής τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς θα αλλάξει άρδην.

Μαυρόπουλος Γ. Ηλίας
 
Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια