Περί πολιτικού γάμου...


Του Αρχιμ. Πορφύριου Μπατσαρά*

Μία μόνο ημέρα μας μένει για να ξεκινήσει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και θεώρησαν κατάλληλη την στιγμή τουλάχιστον τρία από τα δημοφιλέστερα μπλόγκς να γράψουν για τον πολιτικό γάμο. Συνδυάζουμε το θέμα αυτό με την Σαρακοστή, γιατί, ως γνωστόν, αυτήν την περίοδο του έτους δεν ιερολογούνται από την Εκκλησία γάμοι.  

Όμως η αλήθεια, που προσπαθούν οι δημοσιογράφοι μας να παρουσιάσουν, δεν αποκαλύπτεται ολόκληρη.
Πράγματι, λοιπόν, αυξάνονται οι πολιτικοί γάμοι, αλλά για ποιόν λόγο; Θα αναφέρω μόνο δύο, για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.
Να πω την αλήθεια, θα χρειαζόταν μάλλον να έχουμε στα χέρια μας τα σχετικά στατιστικά στοιχεία, και από το Δημαρχείο μας αλλά και από το γραφείο γάμων της Μητροπόλεώς μας, για να βεβαιώνουμε τα λεγόμενά μας. Αλλά τώρα ας κάνουμε λίγες σκέψεις και επανερχόμαστε. Εξάλλου, τα πέντε τελευταία χρόνια, ως πνευματικός εξομολόγος αλλά και τα είκοσι περίπου χρόνια ως πνευματικός σύμβουλος στο Μοναστήρι, μας δίνουν τα εχέγγυα γιά να έχουμε άποψη.
1.Ο πρώτος, λοιπόν, λόγος, αναμφισβήτητα, είναι οι απρόβλεπτες εγκυμοσύνες. Πριν από αρκετά χρόνια, όταν ήμουν στο Άγιο όρος, με κάλεσε στο τηλέφωνο μία μητέρα από τα μέρη της Καστοριάς. Λόγω του ονόματος, νόμιζε πως είμαι ο προορατικός γέροντας στα Καλήσια της Αττικής, ο π. Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης. Ήθελε να ρωτήσει τί να κάνει με την κόρη της, που είχε πολυχρόνιο δεσμό και τα τελευταία έντεκα χρόνια ήταν αρραβωνιασμένη. Ακριβώς όπως το διαβάζετε. Είχε τηλεφωνήσει στον παπαΓιάννη, στην Αγιάννα, όπως με είπε, και ο σοφός γέροντας τής πρότεινε η θυγατέρα της να μείνει έγκυος. Και έτσι να εξαναγκάσει τον μνηστήρα σε γάμο.
Δεν έδωσα συνέχεια, αλλά αυτή η άποψη, όσο και αν φαίνεται κακή και κατινίστικη, υφίσταται σε πάρα πολλές περιπτώσεις γάμου. Σε άλλες περιπτώσεις, επιδιώκει η γυναίκα την εγκυμοσύνη, αλλά σε πολλές επίσης περιπτώσεις την επιδιώκει ο άντρας. Σε πολλές πάλι περιπτώσεις την επιδιώκουν και οι δύο, κυρίως όταν αντιδρούν εξωγενείς παράγοντες, γονείς, συγγενείς, ακόμα και φίλοι, στον γάμο.
Έτσι λοιπόν, χωρίς να γενικεύουμε, έχουμε αντιμετωπίσει και τις τρεις περιπτώσεις. Όταν στενεύουν τα χρονικά περιθώρια, επιταχύνεται ο γάμος και προτιμάται ο πολιτικός. Είναι πιό εύκολες οι διαδικασίες και δεν χρειάζεται να προσκομισθούν πολλά δικαιολογητικά.
2.Στην δεύτερη περίπτωση, η κρατική μηχανή φρόντισε να πριμοδοτήσει τα παντρεμένα ζευγάρια με διάφορα προνόμια, όπως το δάνειο για απόκτηση κατοικίας, ή την συνυπηρέτηση.
Και αυτήν την περίπτωση την έχουμε αντιμετωπίσει.
Και τώρα ας πούμε την απάντηση, στο αν δηλαδή πραγματικά προτιμάται ο πολιτικός γάμος, από τα νέα ζευγάρια.
Αυτό, η προτίμηση δηλαδή του Δημαρχείου από τον ενοριακό ναό, θα ίσχυε αν το νέο ζευγάρι, όταν πλέον περάσει το δύσκολο σημείο, δεν προχωρήσει σε θρησκευτικόν γάμο. Τότε πράγματι, μπορούμε να πούμε ότι αυξήθηκαν οι περιπτώσεις των νέων που θέλουν να απομακρυνθούν από την Εκκλησία.
Δεν διστάζω να πω ότι, σε περίπτωση απρόοπτης, ασχεδίαστης εγκυμοσύνης, θα πρότεινα τον πολιτικό γάμο, για πάρα πολλούς λόγους, που αν τους εκθέσω, θα δείτε ότι θα συμφωνήσουμε.
Πάντως σε καμία περίπτωση δεν θα ευλογούσα μία έκτρωση. Με όλα τα δυνατά μέσα, θα προσπαθούσα να αμυνθώ την ανυπεράσπιστη ζωή του κυοφορούμενου ανθρώπου.
Το φαινόμενο, που, ως Εκκλησία πλέον, αντιμετωπίζουμε είναι ο συσχετισμός δύο ιερών μυστηρίων. Έχει αρκετόν καιρό που οι στέψεις των γονέων συνδυάζονται με την βάπτιση των παιδιών.
Και κάτι ακόμα. Είναι μεγάλο ψέμα να λέμε ότι τα χρήματα που «ζητούν οι παπάδες»  για την τέλεση του μυστηρίου είναι ποσά μεγάλα, την στιγμή που τα έξοδα για τα κοσμικά στοιχεία του γάμου είναι υπερβολικά.
Ας αναφέρουμε μερικά από αυτά. Για την νύφη: Νυφικό, γάντια, παπούτσια, βέλο, ανθοδέσμη. Είχα διαβάσει ένα παλαιό βιβλίο που έγραφε ότι το ουσιαστικότερο όνειρο κάθε κοριτσιού είναι το πότε θα ντυθεί νύφη και θα φορέσει το άσπρο νυφικό. Και αυτό, μέχρι να πραγματοποιηθεί, και ας έχει ξεπεράσει τα –ήντα.
Για τον γαμπρό: Κοστούμι, παπούτσια, μπουτονιέρα, αυτοκίνητο, κουμπάρος, στέφανα, όργανα…
Παρανυφάκια, συγγενείς, μπομπονιέρες, κουφέτα… Και βέβαια το γαμήλιο τραπέζι.
Να, και κάτι ακόμα. Η Εκκλησία έχει ειδικό ποτήρι, για να κεράσει στους νεονύμφους το Κρασί, σε ανάμνηση του Γάμου της Κανά, αλλά και της ξεχασμένης Θείας Κοινωνίας, όταν ο γάμος γινόταν μέσα στην Θεία Λειτουργία. Και όμως, τα ζευγάρια, επηρεασμένα από φίλους ή καλοθελητές, αγοράζουν το δικό τους ποτήρι, που συχνά είναι πανάκριβο. Τελευταία μόδα είναι και η μπομπονιέρα του μυστηρίου, ας την ονομάσουμε έτσι.
Από όλα αυτά, τίποτα δεν χρειάζεται για το μυστήριο. Τίποτα δεν ζητάει η μεγάλη μας μάννα Εκκλησία. Και αυτό που θεωρείται απαράβατος όρος, σύμφωνα με την παραδοσιακή κοινωνία αλλά και την ιερή Ακολουθία του μυστηρίου, δηλαδή η παρθενία των μελλονύμφων, είναι πολύ πολύ σπάνιο σήμερα.
Ποιό από τα νέα ζευγάρια συμβουλεύτηκε κάποιον ειδικό σύμβουλο γάμου, για να μιλήσουν γιά τα προβλήματα που αρχίζουν την επόμενη ακριβώς ημέρα; Ποιό ζευγάρι πήγε σε κάποιον πνευματικό, για να ξαλαφρώσει από το φορτίο του παρελθόντος, και να ξεκινήσει με θάρρος, ενθουσιασμό και βεβαιότητα την κοινή πορεία μέσα στην οικογένεια;
Δυστυχώς, τα πράγματα εξελίσσονται τραγικά.
Στο Σύνταγμα της Ευρώπης, που πριν λίγα χρόνια ψηφίσαμε ως Ευρωπαίοι Εταίροι, μιλάει πολλές φορές για τα δικαιώματα του παιδιού, τα δικαιώματα της μητέρας, ελάχιστα έως μηδαμινά μιλάει για τον πατέρα. Αναφέρεται στις μονογονεϊκές οικογένειες. Αλλά δεν λέει τίποτα, απολύτως τίποτα, για τον ιερό – όχι θρησκευτικά ιερό, αλλά πραγματικά και αντικειμενικά ιερότατο – θεσμό του γάμου.
Μακάρι να μπορούσαν να πειστούν οι νέοι από ένα σύνθημα καινούργιο, που κυκλοφορεί σχεδόν σε όλες τις διαδηλώσεις νέων στην «μπετονιέρα» που λέγεται Αμερική και λέει:  «Μένουμε αγνοί, μένουμε παρθένοι μέχρι τον γάμο μας». Αλλά, δυστυχώς, στην μεισγάγκεια που λέγεται Ελλάδα φτάνουν τα αποπλύμματα τόσο της Αμερικής όσο και της Ευρώπης και ό,τι χυδαίο και τραγικό προέρχεται από την Ανατολή και την Αφρική.
Πάντως εμείς θα συνεχίζουμε να σεβόμαστε απόλυτα την ιερότητα αυτού, του συγκεκριμένου μυστηρίου, του Γάμου και θα μιλάμε για την καθαρότητα του θεόπλαστου ανθρώπινου σώματος. Δεν πειράζει αν μας πουν οπισθοδρομικούς. Όχι. Εμείς θα συνεχίσουμε να είμαστε παραδοσιακοί, μέσα στο γράμμα και στο πνεύμα της Αγίας Εκκλησίας. Θα συνεχίσουμε να φιλούμε με τιμή την βέρα των νεονύμφων και να την ευλογούμε μέσα από την πενιχρή μας καρδία.
Να πω και κάτι τελευταίο, αλλά και για αυτό μας χρειάζονται στατιστικά στοιχεία.
Ποιοι γάμοι τελικά πετυχαίνουν; Και ποιοι οδηγούνται στα διαζευκτήρια;
Πιστεύουμε, απολύτως και με αδιάσειστα τεκμήρια, ότι ο γάμος που ενώνει το παρθενικό ανδρικό σπέρμα με το παρθενικό γυναικείο αίμα είναι ακλόνητος. Διότι ακριβώς το ζευγάρι κολλάει και δεν μπορεί τίποτα να το ξεκολλήσει και να το διασαλεύσει. Τρικυμίες μπορεί να υφίστανται. Αλλά ή και τα δύο ή το ένα μέλλος που είναι παρθένο, στέφεται με αμαράντινο στεφάνι δόξας και μένει αιωνίως, ναι αιωνίως, ακλόνητο.
Αδελφοί μου, μην ακούτε τις σειρήνες του κόσμου. Ας μείνουμε μέσα και πιστοί στην Αγία Εκκλησία. Και να είστε απόλυτα σίγουροι. Μόνο η Εκκλησία κατέχει την Αλήθεια. Μόνο η Εκκλησία λέει ολόκληρη την Αλήθεια. Και, τελευταίο, μόνο η Εκκλησία είναι το λιμάνι της σωτηρίας της ψυχής του ανθρώπου και του σώματός μας.
Καλή Τεσσαρακοστή, αδελφοί μου...

* Ο Αρχιμ. Πορφύριος Μπατσαράς είναι Ηγούμενος της Ι.Μ. Τιμίου Προδρόμου - Σκήτης Βεροίας

Δημοσίευση σχολίου

26 Σχόλια

  1. ''Από όλα αυτά, τίποτα δεν χρειάζεται για το μυστήριο. Τίποτα δεν ζητάει η μεγάλη μας μάννα Εκκλησία.''

    Ευχαριστούμε πολύ για το άρθρο! Και θα ήθελα να παρατηρήσω, ότι ενώ η Εκκλησία μας δε ζητά τίποτε από τα παραπάνω τυπικά, ωστόσο η διαδικασία αυτή, αποτελεί την πρόφαση για καταφυγή στον πολιτικό γάμο και κατηγορητηρίου της Εκκλησίας μας.
    Ωστόσο μόνο η Εκκλησία μας δίνει νόημα στο Γάμο όπου εισέρχεται και η Θεία Χάρις...μακάρι οι νέοι να πιάσουν το νόημα του άρθρου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ όμορφα και σωστά όσο μας λέει ο Γέροντας!Πράγματι ο γάμος είναι ένα μυστήριο, μέσα στο οποίο δύο άνθρωποι ενώνωνται με τη Χάρη του Θεού, και όχι απλά ένα κοινωνικό συμβόλαιο με ημερομηνία λήξης.
    Θα ήταν βέβαια καλό να είμαστε απόλυτα ακριβής στο ζήτημα των οικονομικών εξόδων του μυστηρίου, καθώς η τέλεσή του δυστυχώς δεν γίνεται δωρεάν. Τα χρηματικά ποσά (μάλιστα άνευ απόδειξης) που πληρώνονται τόσο για την έκδοση άδειας γάμου από τη Μητρόπολη, όσο και στην ενορία, αν και ασφαλώς είναι μικρότερα και δυσανάλλογα με τα υπόλοιπα (άσκοπα κατά τη γνώμη μου) έξοδα νομίζω πως είναι κάτι που γεννά δυσαρέκεια και προβληματισμό. Το αίσθημα ότι ορισμένοι εκκλησιαστικοί παράγοντες εκλαμβάνουν την αποστολή τους με εμπορικά και οικονομικά κριτήρια είναι δυστυχώς ιδιαίτερα έκδηλο στον κόσμο. Αυτά τα λέω με αγάπη και προς προβληματισμό, όχι για να κατακρίνω, αλλά για να μην κρυβόμαστε και πίσω από το δάχτυλό μας. Το να μπορούμε να δούμε τα λάθη μας είναι το πρώτο βήμα για να τα διορθώσουμε. Και φυσικά αυτό είναι δύσκολο ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ο πατερας πορφυριος εδιωξε την καντινα απ την απεναντι πλευρα του φραγματος που ανηκει στο μοναστηρι.
    ο καντινιερης επρεπε να πληρωσει πολυ μεγαλο ενοικιο και αναγκαστηκε να φυγει(ετσι ακουσα).
    ο καντινιερης ειναι οικογενειαρχης παντρεμμενος εκκλησιαστικα και η μαννα εκκλησια τον εδιωξε.
    πατερα μπατσαρα ποιον να ακουσουμε και ποιον οχι;;
    μια εκκλησια στην οποια εκπληρωνονται οι προφητειες που λενε οτι θα τρεχουμε μεγαλες αποστασεις για να βρουμε καλο αντιπροσωπο του ΘΕΟΥ.
    οι ανθρωποι στραφηκαν στον πολιτικο γαμο οχι μονο για τα οικονομικα , αλλα και γιατι ναι μεν αγαπανε τον ΘΕΟ αλλα δεν αγαπανε τους αρχοντες της εκκλησιας οι οποιοι εχουνε γινει εγωιστες υψηλοφρονες και δεν εχουνε καμια σχεση με τον ΘΕΟ.
    λιγοι καλοι εχουνε μεινει , και οι περισσοτεροι απο αυτους ειναι ταπεινα κρυμμενοι στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.
    πριν καιρο στα Καυσοκαλυβια ειχαμε αυτη την κουβεντα για τον πολιτικο γαμο , και οι γεροντες που το συζηταγαμε ριχνανε μεγαλο φταιξιμο στην συγχρονη -καταναλωτικη εκκλησια-.....η σημερινη εκκλησια εχει απομακρυνθει απ τον ΛΑΟ ,οποτε και οι θεσεις της για τον πολιτικο γαμο ειναι θεσεις συμφεροντος.και αν δεν αγαπας τον ανθρωπο σαν τον εαυτο σου τοτε δεν αγαπας τον ΘΕΟ.
    αν η εκκλησια σημερα δεν αγαπαει τον ανθρωπο , ποσο κοντα ειναι στον ΘΕΟ ;;;αρα ποσο μετραει αυτο που λεει για τον πολιτικο γαμο , ο οποιος δεν χρειαζεται χρηματα σχεδον καθολου για να γινει;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτή η ικανότητα που έχετε κ. Φοίνικα να μπερδεύεται τα... σουβλάκια της καντίνας με τα... στέφανα του γάμου, είναι μοναδική.

    Πέρα από την πλάκα, σεβαστή η άποψή σας για τον γάμο, αλλά αυτά με τις καντίνες αφήστε τα καλύτερα, είναι θέματα που πονάνε (έχει ήδη πολλές πληγές η περιοχή από... καντίνες)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ακριβώς, αναρωτιέμαι αν η κάθε καντίνα που λειτουργεί ως ταβέρνα και μάλιστα εξοχική, έχει άδεια. Θυμάμαι ότι η συγκεκριμένη δεν είχε καν άδεια λειτουργίας, οπότε το κλείσιμό της πρέπει να το αναζητήσουμε σε άλλα αίτια και όχι στο Μοναστήρι.

    Και όσο για τη αγάπη, προφάσεις εν αμαρτίαις είναι όλα αυτά, τον οικονομικό θρησκευτικό γάμο, εμείς τον επιλέγουμε και την αγάπη τη βρίσκουμε πάντα στην Ορθοδοξία μας, την Εκκλησία μας και στο πρότυπο μας, το Χριστό και ποτέ σε πρόσωπα.

    Και αν ακόμη πιανόμαστε από πρόσωπα,πνευματικοί άνθρωποι με αγάπη, εάν έχουμε καλούς λογισμούς, πάντα βρίσκουμε.
    Οι χαλασμένοι λογισμοί μας κάνουν όλα να τα βλέπουμε χαλασμένα και να ζούμε από τώρα την κόλαση μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Παιδιά η ουσία είναι μία: ο Χριστός και ο θεσμός της εκκλησίας δεν πρόκειται να πληγεί, όπως δεν επλήγηκε τόσους αιώνες. Όμως το να κλείνουμε τα μάτια μας μπροστά στην εμπορευματοποίηση της πίστης που προωθείται από ορισμένους κληρικούς δεν είναι ζήτημα καλών ή κακών λογισμών, αλλά μια κραυγή αγωνίας για την ορθή πίστη μας και την εφαρμογή της. Το "σφάξε με αγά μου να αγιάσω" δεν είναι αυτό που θα μας σώσει. Δηλαδή το να ανεχώμαστε τα κακώς κείμενα στην ορθόδοξη εκκλησία (και εννοώ σε θέματα διοίκησης και τακτικών) δεν αποτελεί δείγμα καλού χριστιανού. Διαφορετικά θα έπρεπε οι χριστιανοί να είχαν δεχθεί τόσες και τόσες αιρέσεις και παρατυπίες που προωθήθηκαν από Πατριάρχες, δεσποτάδες και κληρικούς. Άλλο πράγμα είναι ο Χριστός και η πίστη μας και άλλο η προσπάθεια ορισμένων να την εκμεταλλευτούν για να αποκομίζουν οικονομικά οφέλη. Ένας γειτονικός μας επίσκοπος έλεγε ότι δεν υπάρχει "δωρεάν θρησκεία". Αυτή την άποψη έχουμε και εμείς για την ορθοδοξία μας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ειλικρινά χαιρόμαστε που το άρθρο του π. Πορφυρίου έδωσε αφορμή για μια ευρύτερη συζήτηση.
    Κυρίως όμως χαιρόμαστε που οι διαφορετικές απόψεις κατατίθενται με σεβασμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Παρακαλώ αν κάπου και άθελά μου προσβάλω, να μη το δημοσιοποιήσετε.

    Ό ιερός Χρυσόστομος προτρέπει τούς χριστιανούς που ιεροκατηγορούν να κλείσουν τα απαίδευτα στοματά τους και να μην κακολογούν τούς κληρικούς. Να τί λέγει σ' ένα του λόγο:

    ''Κάνετε ό,τι περισσότερο μπορείτε, να έχετε το Άγιο Πνεύμα μέσα σας. Τιμάτε, όσο πιο πολύ μπορείτε, εκείνους στους οποίους ό Θεός έδωκε την Χάρη Του! μη το ξεχνάτε ποτέ. Είναι πολύ μεγάλο αξίωμα των ιερέων! Είπε ό Χριστός: "Αν τίνων αφήτε τας αμαρτίας αφίενται αυτοίς". Και γι' αυτό οφείλετε να υπακούετε στους πνευματικούς σας πατέρες· και να τους θεωρείτε άξιους της πύο μεγάλης τιμής. Συ κοιτάζεις την δουλειά Σου! και όταν το σπίτι σου πάει καλά, στα άλλα δεν δίνεις σημασία! Ό ιερέας όμως, αν τα καταφέρει καλά για τον εαυτό του και για το σπίτι του, αλλά δεν δείξει το ενδιαφέρον που πρέπει και για σένα, θα τον στείλει ό Χριστός στη Γιάννα, μαζί με τους αποστάτες! και ενώ από δική του πλευρά πήγαινε καλά, θα την πάθει από σας! Έχετέ το υπόψη σας λοιπόν! και δείχνετε στους ιερείς σας όλη την καλή σας διάθεση. Αυτοί αγρυπνούν για τις δικές σας ψυχές. θα δώσουν λόγο για σας. Να τους προσέχετε λοιπόν! Όσο πιο πολύ μπορείτε!''


    Αυτά λέει ο Ιερός Χρυσόστομος, όχι εγώ η ανίδεη.Εν μέρει συμφωνώ και σου δίνω δίκαιο για τις αιρέσεις αλλά δε νομίζω ότι είναι δική μας αρμοδιότητα να το διακρίνουμε, υπάρχουν οι Επίσκοποι, οι Ιερές Σύνοδοι.
    Ακριβώς επειδή κοιτάζουμε το δρόμο που μας χαράζει ο Πνευματικός δεν παρασυρόμαστε από ανθρώπους και μένουμε πιστοί στο πρότυπό μας, την Ορθοδοξία. Γιατί, το να κρίνουμε και μάλιστα λάθος, δε μας κάνει φοβερούς ιεροκατήγορους; Και ο π. Παίσιος το ίδιο δεν υποστήριζε;
    Δες εδώ σε παρακαλώ http://www.pemptousia.gr/2011/12/%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82-%CE%B3%CE%AD%CF%81%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CF%80/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ένας Φοίνικας στις στάχτες

    Θα παρακαλέσω πρώτα να διαβαστεί όλο το σημείωμά μου και μετά οι κρίσεις.

    Αγαπητοί σχολιαστές μου, κατ’αρχάς ευχαριστώ τους «in Veria» που αναδημοσίευσαν το άρθρο μου, με θέμα τον Πολιτικό Γάμο. Είδα ότι πρώτη η «Καθημερινή» έκανε λόγο για το θέμα. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω και εσάς που ασχοληθήκατε με το κείμενο.
    Θα μου επιτρέψετε όμως να ασχοληθώ με τον «Φοίνικα» ή ΜεγΑλέξανδρο, γιατί αυτός εκφράζει την αντίθεσή του και καλά κάνει.(Λόγω του Καβαλάρη στην γωνία δεξιά το ΜεγΑλέξανδρος).

    Λοιπόν, αγαπητό πρόσωπο, που κρύβεσαι πίσω από το ψευδώνυμο Φοίνικας ή τον καβαλάρη Μακεδόνα μας, καλά κάνεις. Το επιτρέπουν και οι ημέρες. Η λέξη μάσκα φυσικά δεν μας παραξενεύει, αλλά τα παράγωγά της, μασκαράς ή μασκαριλίκια, δεν μας αρέσουν.
    Μου κάνει εντύπωση το ότι, ενώ παλαιότερα, όπως παρακολουθούσα από το Όρος, σχεδόν κάθε εβδομάδα, υπήρχε σε κάποια τοπική εφημερίδα αναφορά, και μάλιστα επαινετική, για το Μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου, τα τελευταία πέντε χρόνια, δεν συμπληρώνονται πέντε οι αναφορές σε εμάς. Μάλλον θα υπάρχει απάντηση, αλλά δεν είναι του παρόντος. Θα αντιγράψω μόνο μία, από βιβλίο που βρίσκεται σήμερα στην Βιβλιοθήκη της Μονής. «Τα θερμά μας συγχαρητήρια στον ηγούμενο και στον μοναχό, που αναδεικνύουν την Σκήτη σε νέα Σκήτη της Αιγύπτου και σε Νέα Θηβαΐδα της Μακεδονίας. αρχιμανδρίτης Δ.Δ.» κάπου το ’97, τα στοιχεία είναι ολογράφως στο βιβλίο, και είναι στην διάθεση όποιου τα ζητήσει.

    Ας πάρω φράση φράση το κείμενο: Κυριαρχούν τα ρήματα έδιωξε και άκουσα.
    Αγαπητέ μου, από την ημέρα που ήρθα στο μοναστήρι, και αντιμετώπισα καταστάσεις πρωτόγνωρες, για την μοναχική μου ζωή και συνείδηση, έβαλα μία θεμελιώδη αρχή: Τίποτα κρυφό και τίποτα κάτω από το τραπέζι. Όλα φανερά και όλα στο φως, με ανοιχτά χαρτιά. Όπως καταλαβαίνεις, την λέξη «άκουσα» ή «με είπανε» την σιχαίνομαι και την αηδιάζω, όσο βαρύ και αν ακούγεται. Τα κουτσομπολιά ας τα αφήσουμε στο γυναικείο φύλλο. Πίστευα στο Όρος ότι οι άντρες δεν κουτσομπολεύουν. Ερχόμενος εδώ διαψεύστηκα και σε αυτό όπως και σε πολλά άλλα. Ο απόστολος Παύλος κάποτε που τον έκαναν να βγει έξω από τα δεδομένα του, είπε: «εγενόμην άφρων, Υμείς με ηναγκάσατε» =Τρελλάθηκα, βγήκα από το μυαλό μου. Εσείς με αναγκάσατε.
    Η φράση σου, Φοίνικα: «ο πατερας πορφυριος εδιωξε την καντινα απ την απεναντι πλευρα του φραγματος που ανηκει στο μοναστηρι.» είναι λάθος.
    Ο κύριος που είχε αυτό το σαπιομάγαζο, για να μην πω βρωμομάγαζο (μέχρι και πόρνες είχε μία περίοδο) στην αυλή του Αγίου Γεωργίου, ουδέποτε ανέβηκε στο Μοναστήρι, ούτε να μας πει μία καλημέρα, αν και ζούσε μέσα στην περιοχή του Μοναστηριού, όπως λες. Πως το βλέπεις αυτό; Το ότι δεν υπήρχε ουρητήριο και ο κάθε μεθυσμένος ουρούσε ελεύθερα, εις κοινήν θέαν, στο ρέμα, δίπλα στο αγίασμα του Αγίου πως το βλέπεις; Το ότι οι «τοίχοι» του ήταν γεμάτοι με αυτά που ήταν, και αργότερα, όταν ήρθα, τους στόλισε με εικόνες αγίων, πως το βλέπεις; Να συνεχίσω; Ντρέπομαι. Υπάρχουν όμως αυτοί που κουβαλούσαν κάποιους μεθυσμένους εκεί που σίγουρα θα το θυμούνται … Μη με σκαλίζεις …Πολλές μαννάδες με ευχαρίστησαν με ευγνωμοσύνη που ξεβρώμισε ο τόπος.
    Ο ίδιος δεν πήγε να παραπονεθεί στον Σεβασμιώτατο, αλλά έστειλε την πεθερά του …
    Μία λοιπόν ημέρα πήγα να τον συναντήσω ύστερα από πάρα πολύ υπομονή και επανωτές παροτρύνσεις.
    Η συζήτησή μας είχε χαρακτήρα οικονομικό. Κλαιγόταν ότι βγάζει λίγα. Τον πρότεινα να βάλουμε για μία ημέρα λογιστή, δεν δέχτηκε. Πρότεινα μία ημέρα να καθίσω εγώ ο ίδιος να δούμε τί γίνεται. Ούτε αυτό το δέχτηκε. Οπότε του λέω: " φέρε χαρτί και μολύβι και λέγε τα έξοδά σου και τα έσοδα. Και βλέπουμε. Και σε χαρίζω όλα τα αναψυκτικά, ρακιά κρασιά, μπύρες και ότι άλλο πιοτό" . Θα ξέρεις, εκτός των αναψυκτικά, ποιά ποτά είναι νόμιμα σε καντίνα, νομίζω.
    Ορίστε λοιπόν ο Λογαριασμός, όσα δηλαδή φανέρωσε: 36.000Ευρώ μεικτά έσοδα τον χρόνο. Έξοδα 12.000Ευρώ. Πως τα βλέπεις;

    (συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ζήτησε το μοναστήρι 2.000Ευρώ.
    Όλα τα χρόνια που ήταν εκεί, κανείς από τους προηγουμένους δεν τον ρώτησε κάν αν έχει τα νόμιμα δικαιολογητικά. Δεν θα πω τον λόγο. Ψάξε μόνος σου. Αν μιλήσουμε οι δυό μας, μπορώ να πώ ό,τι θέλεις.
    Σκέψου ότι ένα Μοναστήρι είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και η περιουσία ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Δεν είναι ούτε δική μου ούτε του πατέρα μου ούτε κανενός άλλου, για να την χαρίζουμε σε όποιους θέλουμε. Το κατάλαβες αυτό; Φυσικά υπάρχει έλεγχος και όταν θα γίνει, θα δούμε και τα αποτελέσματα, για τα χρόνια που αυτός ο κύριος δεν πλήρωνε. Όπως και σε άλλες περιπτώσεις, δυστυχώς πολλές. Θα ρθεις τότε για μάρτυρας, για να υποστηρίξεις τον οικογενειάρχη, που ο καϋμένος δεν πλήρωνε το υπέρογκο ποσό; Για πες μας;!

    «ο καντινιερης επρεπε να πληρωσει πολυ μεγαλο ενοικιο και αναγκαστηκε να φυγει (ετσι ακουσα).» Τα θεωρείς πολλά 2000Ε τον χρόνο, περίπου 200Ε τον μήνα, την στιγμή που έβγαζε πάνω από 2.500Ε τον μήνα; Για δες τα νοίκια των σπιτιών, που με μηνιάτικο 1000Ε, είναι 400Ε; Να πω και κάτι ακόμα; Ρώτα να μάθεις πόσες παρατάσεις δώσαμε και πόσο μας κορόϊδευε.

    «ο καντινιερης ειναι οικογενειαρχης παντρεμμενος εκκλησιαστικα και η μαννα εκκλησια τον εδιωξε.» Στην φράση αυτήν κάνεις ένα λάθος, που το κάνουν σχεδόν όλοι. Ένα Μοναστήρι δεν είναι η Εκκλησία, και μην μπερδεύεσαι. Ένα Μοναστήρι είναι ένα κομμάτι της Εκκλησίας, όπως είσαι και Εσύ και όλοι οι βαπτισμένοι, οι ενορίες κλπ. Πάντως ας ευχόμαστε για εκείνον τον άνθρωπο, γιατί ακούω πως περνάει δύσκολα, με προβλήματα υγείας.
    Να προσθέσω όμως και το εξής. Ένα βραδάκι, ενώ πηγαίναμε στον νομικό σύμβουλο της Μονής μας, περάσαμε από μπροστά του και τον χαιρετήσαμε, και αυτός μας αντιχαιρέτησε με ένα «Βρέ, ούουουστ»!!! Ξέρεις τι σημαίνει εξύβριση δημοσίου προσώπου και μάλιστα θρησκευτικού; Ρώτα να μάθεις. Να πώ και κάτι ακόμα; Ο Άγιος Πρόδρομος, τι λές, δεν θα μας υπερασπιστεί;

    Στο σημείο αυτό, θέλω να πω ότι και πολλούς άλλους έδιωξα, όπως το λες, και θα διώξω, όποιον κοροϊδεύει το σπίτι του Αγίου Προδρόμου. Και όποιος είναι μάγκας, ας μετρηθεί με τον Άγιο Πρόδρομο. Εδώ στο Μοναστήρι αυτός κάνει κουμάντο. Εμείς Αυτόν διακονούμε και υπηρετούμε, με τις λίγες δυνάμεις που μας έχουν μείνει.

    «πατερα μπατσαρα ποιον να ακουσουμε και ποιον οχι;;» Στην φράση αυτήν κάνεις ένα τραγικά μεγάλο λάθος. Από την στιγμή που κάποιος γίνεται μοναχός, έχει πλέον το επίθετο του Μοναστηριού του. Συνεπώς είμαι Σιμωνοπετρίτης, από το 1981, και τώρα Προδρομίτης, από το 2007. Εντάξει;

    (συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. «μια εκκλησια στην οποια εκπληρωνονται οι προφητειες που λενε οτι θα τρεχουμε μεγαλες αποστασεις για να βρουμε καλο αντιπροσωπο του ΘΕΟΥ.» Εσύ φίλε, όλα τα ξέρεις. Άσε τις προφητείες και κύτα τώρα τί κάνουμε. Άσε το αύριο. Τί τον θέλεις τον αντιπρόσωπο του Θεού; Και εδώ όμως κάνεις λάθος. Μόνον ο πάπας λέει ότι είναι αντιπρόσωπος του Θεού. Εγώ δεν φιλοδοξώ κάτι τέτοιο. Με αρκεί που είμαι βαπτισμένος χριστιανός Ορθόδοξος, μεγαλόσχημος μοναχός και ιερέας, δηλαδή ταπεινός διακονητής. Μακάρι να αξιωθώ έτσι και να πεθάνω, το συντομότερο. Και εδώ, βλέπεις, έπεσες έξω.

    «οι ανθρωποι στραφηκαν στον πολιτικο γαμο οχι μονο για τα οικονομικα , αλλα και γιατι ναι μεν αγαπανε τον ΘΕΟ αλλα δεν αγαπανε τους αρχοντες της εκκλησιας οι οποιοι εχουνε γινει εγωιστες υψηλοφρονες και δεν εχουνε καμια σχεση με τον ΘΕΟ.»
    (Τώρα βέβαια αρχίζω και τσατίζομαι, κατά άνθρωπον). Δεν μου λές φίλε, εσύ που μας κρίνεις, γιατί δεν έγινες ή δεν γίνεσαι, ή δεν κάνεις έναν γιό σου, αν έχεις, παπά; Για να σιάξεις δηλαδή εμάς τους κακούς. Ποιος είσαι, τελικά; Ο κριτής των πάντων;

    «λιγοι καλοι εχουνε μεινει, και οι περισσοτεροι απο αυτους ειναι ταπεινα κρυμμενοι στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ.» Εύχομαι εσύ, Φοίνικα, αυτούς τους καλούς που λές, χωρίς κάν να μας γνωρίζεις και ενώ κρύβεις το όνομά σου, να τους βρεις και να σε φωτίσουν, να βρεις τον δρόμο της σωτηρίας.

    «πριν καιρο στα Καυσοκαλυβια ειχαμε αυτη την κουβεντα για τον πολιτικο γαμο, και οι γεροντες που το συζηταγαμε ριχνανε μεγαλο φταιξιμο στην συγχρονη -καταναλωτικη εκκλησια- ….. η σημερινη εκκλησια εχει απομακρυνθει απ τον ΛΑΟ, οποτε και οι θεσεις της για τον πολιτικο γαμο ειναι θεσεις συμφεροντος. και αν δεν αγαπας τον ανθρωπο σαν τον εαυτο σου τοτε δεν αγαπας τον ΘΕΟ.»
    Στην φράση σου αυτήν θα επιτρέψεις να μιλήσω λίγο σκληρά. Δεν μου λές, για αυτό πάτε στο Άγιο Όρος και μάλιστα στα ησυχαστικά Καυσοκαλύβια; Για να ασχολείστε με το τί κάνει η Εκκλησία στον κόσμο; Να γίνω προφήτης; Λοιπόν άκου: Αυτοί οι λαϊκοί που μεταφέρουν τα προβλήματα τα κοσμικά στους μοναχούς, αμαρτάνουν πολύ. Αλλά και αυτοί οι μοναχοί που κρίνουν τους εργάτες της Εκκλησίας στον κόσμο, και αυτοί αμαρτάνουν, σύμφωνα με τα ιερά βιβλία της Εκκλησίας. Και συνεχίζω: Δεν ξέρω με ποιους μοναχούς (;) κουβέντιαζες στα Καυσοκαλύβια, που αναφέρεις, αλλά να ξέρεις πως αν λένε τέτοια λόγια στους κοσμικούς, σύντομα τους βλέπω εν ετέρα μορφή, αδερφέ. Ο Θεός να μας λυπηθεί και να μας ελεήσει. Έζησα σχεδόν τριάντα χρόνια σε κοινόβιο, και όταν κάποιος μοναχός-μας κατηγορούσε την κοσμική Εκκλησία, ο Γέροντας δεν τον κοινωνούσε, μέχρι να καταλάβει το τραγικό του λάθος. Μπορεί, γιά πλάκα, κάτι να συζητούμε όλοι, αλλά όχι σοβαρά, και μάλιστα να δημοσιοποιούμε τέτοια πράγματα. Είμαι σίγουρος ότι αυτοί με τους οποίους μίλησες, πολύ θα στενοχωρηθούν με αυτά που έγραψες. Και επαναλαμβάνω. Το ξέρω καλύτερα από εσένα το Άγιο όρος, και αυτά που λες τα θεωρώ γεννήματα του νού σου, αδερφέ. Αποκλείω να τα λέν και μάλιστα πατέρες ασκητές Καυσοκαλυβίτες, δηλαδή κουρά Καυσοκαλυβίτικη.

    (συνεχίζεται)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. «αν η εκκλησια σημερα δεν αγαπαει τον ανθρωπο» Πώς το βγάζεις αυτό το συμπέρασμα; Είσαι σίγουρος; Για πήγαινε να ρωτήσεις κανέναν από αυτούς που πηγαίνουν στην Εκκλησία, όχι από αυτούς που φοβούνται μην πέσει η κανδήλα και τους λαδώσει, για δεύτερη φορά μετά το άγιο βάπτισμα.

    «ποσο κοντα ειναι στον ΘΕΟ ;;;αρα ποσο μετραει αυτο που λεει για τον πολιτικο γαμο, ο οποιος δεν χρειαζεται χρηματα σχεδον καθολου για να γινει;;» Αγαπητέ, πριν μιλήσεις να σκέφτεσαι τι θα πεις. Εδώ τώρα τα μπερδεύεις. Θα πρέπει να ξαναδιαβάσεις αυτά που έγραψα, γιατί μάλλον δεν τα κατάλαβες όλα. Σκέφτομαι όμως ότι είπες αυτά που ήθελες να πεις. Δεν έχω παρά να σε ευχαριστήσω, και να ευχηθώ, λόγω της Σαρακοστής, Καλή μετάνοια. Και κάτι ακόμα: με «άκουσα», «με είπαν» και τα λοιπά κατινίστικα, μην ασχολείσαι. Αν θέλεις να μάθεις κάτι, τίμια και ειλικρινά, ρώτα μας και ευχαρίστως θα σε απαντήσουμε. Τα άλλα άφησέ τα. Δεν μας τιμούν, ούτε σαν άντρες, ούτε σαν Χριστιανούς, ούτε σαν Βεροιώτες, με μία ωραία και γνήσια παράδοση.
    Πάντως, θα ρωτήσω στο Γραφείο Γάμων την Μητροπόλεώς μας και μελλοντικά θα παρουσιάσω και τα στοιχεία που θα μας δώσουν οι πατέρες.
    Και αν ξαναπάς στα Καυσοκαλύβια, πες, σε παρακαλώ, στους αγαπητούς μας πατέρες, που και εδώ δεν λες το όνομά τους, πές τους να προσεύχονται για τους ιερείς του κόσμου, που ζούμε μέσα στις αδυναμίες μας και πιθανώς στα πολλά λάθη μας, να μας συγχωρούν και να μας συμπαθούν. Εμείς ταπεινά ευχόμαστε να τους σκεπάζει η Παναγία με το ιερό της μαφόριο.
    Κλείνοντας, αδελφοί, θα ήθελα να πω ότι ο Χριστός ονομάζεται Λόγος, και ο διάλογος είναι χαρακτηριστικό της Αγίας Τριάδας, και σημαίνει πρωτίστως κοινωνία προσώπων εν αγάπη και ουσία. Να με συγχωρήσετε, αν ανέβασα λίγο την φωνή, αλλά δεν γίνεται αλλιώς μερικές φορές το συνηθίζω.

    Φοίνικα, εύχομαι να ξαναγεννηθείς από τις στάχτες σου.

    Και πάλι, Καλή Σαρακοστή, αδελφοί μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πάτερ ευχαριστούμε, την ευχή σας να έχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Μητρούσης2/3/12, 11:08 μ.μ.

    Πόσο δύσκολο είναι να δεχτούμε την κριτική? Αυτό δεν είναι δείγμα του εγωισμού μας? Ο Φοίνικας είχε μια άποψη, με την οποία αν θέλετε και εγώ δεν συμφωνώ. Δεν έχει όμως δικαίωμα να την εκφράσει?
    Αν τα παραπάνω λόγια και οι απόψεις προέρχονται από κάποιον ηγούμενο μοναστηριού τότε τι άλλη απόδειξη χρειάζεται για να κατανοήσουμε την κατάντια στην οποία έχουν φτάσει σήμερα ορισμένοι ιερωμένοι? Και ασφαλώς τα περί ιεροκατηγορίας κλπ δεν θα πρέπει να λειτουργούν ως άλοθι. Ζούμε σε μια κοινωνία όπου ο καθένας κρίνεται καθημερινά (και αιώνια) για τις πράξεις και τις συμπεριφορές του. Οι ιερωμένοι δηλαδή μπορούν να κρίνουν τα πάντα και τους πάντες (όπως κάνει και ο κ. Μπατσαράς παραπάνω)αλλά οι ίδιοι πρέπει να είναι στο απυρόβλητο? Πράγματι είναι άξιο απορίας πως ο Τύπος, όπως αναφέρει και ο μοναχός, δεν έχει ασχοληθεί όσο θα έπρεπε με το μοναστήρι του Προδρόμου αν μένουν σε αυτό τέτοιοι άνθρωποι. Άραγε ο Μητροπολίτης τι άποψη να έχει για αυτά που διαβάζουμε και δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι προέρχονται από στόμα μοναχού, μάλιστα ηγουμένου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πολλά για την κατάκριση, έχει πει ο Γέροντας Παίσιος αλλά αυτό νομίζω ότι πρέπει να μας προβληματίσει:

    ''Μια άλλη φορά κατέκρινα τον αδελφό μου που ήταν φαντάρος. Μου έστειλε μήνυμα ο σιτιστής: «Έδωσα στον αδελφό σου δύο μπετόνια με λάδι. Τι έγιναν τα μπετόνια;». «Μα, αυτός εκεί πέρα, είπα, έφερνε στο σπίτι τους στρατιώτες κα τους φιλοξενούσαμε, τώρα πώς το έκανε αυτό, να πάρει λάδι από το στρατό;». Οπότε πιάνω και γράφω στον αδελφό μου αγανακτισμένος ένα γράμμα... Κι εκείνος μου απαντάει: «Τα μπετόνια να τα ζητήσεις από τη νεωκόρο της κάτω εκκλησιάς»! Αυτός το λάδι το είχε στείλει στην εκκλησία της κάτω Κόνιτσας, γιατί ήταν φτωχή. «Χρόνια πολλά, είπα τότε στον εαυτό μου. Την άλλη φορά κατέκρινες εκείνη τη φουκαριάρα. Τώρα τον αδελφό σου. Άλλη φορά τίποτε-τίποτε!». Θέλω να πω, όταν είδα ότι έπεφτα έξω στις κρίσεις μου, εξέταζα τον εαυτό μου: «Στην τάδε περίπτωση είχα πει για τον άλλον ότι ενήργησε έτσι, αλλά τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Άλλη φορά άλλο συμπέρασμα είχα βγάλει κι αλλιώς ήταν». Έτσι έβαλα τον εαυτό μου στην θέση του. «Άλλη φορά, είπα, δεν θα κρίνεις καθόλου. Τελεία-παύλα! Είσαι στραβός και όλα στραβά και ανάποδα τα βλέπεις. Κοίταξε να γίνεις σωστός άνθρωπος». Και μετά, όταν μου φαινόταν κάτι στραβό, έλεγα: «Κάτι καλό θα είναι, αλλά εγώ δεν το καταλαβαίνω. Όσες φορές έβαλα αριστερό λογισμό, έπεσα έξω». Όταν πλέον σιχάθηκα τον εαυτό μου, με την καλή έννοια, όλους τους δικαιολογούσα. Για τους άλλους έβρισκα πάντα ελαφρυντικά και μόνον τον εαυτό μου κατέκρινα. Αλλά, εάν ο άνθρωπος δεν παρακολουθεί τον εαυτό του, όλα τα περνάει απαρατήρητα και μετά στην Κρίση θα είναι αναπολόγητος.''

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Επίσης,αν και ο π. Πορφύριος δε θα έχει απαντήσει σαφέστατα, μου κάνει εντύπωση πώς η σιωπή του θα μας έκανε να πούμε ''να, δίκαιο έχει ο Φοίνικας, γι' αυτό δεν απαντάει ο Ηγούμενος, τώρα όμως που απαντάει, τον κατηγορούμε γιατί δεν απαντάει.

    Όμως δεν υπερασπίζεται εδώ τον εαυτό του, υπερασπίζεται το Μοναστήρι στο οποίο τόσες ψυχές βρίσκουν ανακούφιση και θα μπορούσαν να σκανδαλιστούν και στηρίζει τον πνευματικό κλονισμό κάποιων ευάλωτων ανθρώπων, όταν διαβάσουν τέτοιες κατηγορίες.Τα πράγματα ας μπουν στη θέση τους!Αυτός είναι ο δικός μου λογισμός και δεν μπορώ να μιλώ βέβαια στη θέση άλλων.

    Πάντως, αν ενδιαφερόμαστε στα αλήθεια για την ψυχή μας,εντύπωση μου έκανε και αυτός ο λόγος πάλι του Γέροντα Παισιου που αλίευσα:

    ''Μόνον ο Θεός κρίνει δίκαια, γιατί μόνον Αυτός γνωρίζει τις καρδιές των ανθρώπων. Εμείς, επειδή δεν ξέρουμε την δίκαιη κρίση του Θεού, κρίνουμε "κατ' όψιν", εξωτερικά, και γι' αυτό πέφτουμε έξω και αδικούμε τον άλλον. Η ανθρώπινη κρίση μας δηλαδή είναι μία μεγάλη αδικία. Είδες τι είπε ο Χριστός: "Μη κρίνετε κατ' όψιν, αλλά την δικαίαν κρίσιν κρίνατε".

    Θέλει πολλή προσοχή''.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κύριε Μητρούση, τί ακριβώς δεν σε άρεσε και με σχολιάζεις με τον τρόπο αυτόν; έτσι αόριστα μκπορείς να λες ό,τι θέλεις αλλά πές μου, σε παρακαλώ, τί σε σκανδάλισε.

    Διάλογος σημαίνει συγκεκριμένες και σαφείς θέσεις. Πάντως σε ευχαριστώ που ασχολήθηκες μαζί μας, ενώ όπως βλέπεις ο κ. Φοίνικας δεν ενδιαφέρθηκε.

    Τελευταία, συνέχεια σκέφτομαι το εξής: Όταν δεν μιλάμε εμείς οι ρασοφόροι, κρινόμαστε. Όταν μιλάμε, κατακρινόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αυτό που έγραψε ο πάτερ, ισχύει.Αν η διάθεση κάποιου είναι έτοιμη να κατακρίνει ότι και να απαντήσει ο άλλος...
    Και το σχόλιο του Φοίνικα δεν ήταν γνώμη, ήταν κατηγορία που θα μπορούσε να έχει ως συνέπεια την καταγγελία για συκοφαντική δυσφήμιση του Μοναστηριού.
    Αν το έκανε σε εμένα, μπορεί και να προέβαινα σε μήνυση και να μη χαριζόμουν σε κανέναν,αλλά βλέπεις, καταφέρεται εναντίον Μοναχών και Μοναστηριού οπότε οι συνέπειες μιας τέτοιας ψευδής κατηγορίας, είναι ήπιες ή ανύπαρκτες, φυσικά με δική τους επιλογή αγάπης.

    Όμως δεν έχουμε κανένα δικαίωμα χωρίς στοιχεία και προσωπική έρευνα, να σπιλώνουμε συνειδήσεις και πρόσωπα, πόσο μάλλον Ιερά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μητρούσης3/3/12, 8:44 μ.μ.

    Αχριμανδρίτη Πορφύριε και κα Άννα.
    Δικαίωμά σας είναι να νομίζετε ότι κατέχετε την χριστιανική αλήθεια. Αλλά αφήστε και τους υπόλοιπους να καταθέτουν τη δική τους "αλήθεια". Αυτό που δεν μου άρεσε π. Πορφύριε είναι το ύφος σας και η έπαρση που διαφαίνεται από το γραπτό σας. Μπορεί να κάνω λάθος. Αυτό πάντως εγώ αποκομίζω. Επίσης με ενοχλεί ότι στο λόγο σας αυτό που κυριαρχεί είναι το οικονομικό ζήτημα. Αν δηλαδή δεχόταν ο καντινιέρης να σας δώσει τα 2.000 ενοίκιο τότε τα περί μεθυσμένων και τα παρόμοια που υποτίθεται ότι σας ενοχλούσαν θα έπαβαν να ισχύουν? Καλό θα ήταν -για τα δικά μου δεδομένα- οι κληρικοί να μιλούν σύμφωνα με αυτά που υποτίθεται ότι πιστεύουν. Το να πιστεέται ότι εσείς είστε ο εκφραστής του Αγ. Ιω. Προδρόμου και ότι η δική σας κρίση και βούληση είναι αυτή που θα οφελήσει τους πιστούς, αυτό εμένα δε με βρίσκει σύμφωνο.
    Κλείνοντας, θα ήθελα να δηλώσω ότι το σχόλιο μου σχετίζεται μόνο με το μακροσκελές κείμενο που διαβάσαμε και σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να έχω ολοκληρωμένη άποψη για τον π. Πορφύριο, τον οποίο άλλωστε γνωρίζω εξ αποστάσεως ελάχιστα. Όμως θα συνεχίσω να πιστεύω ακράδαντα ότι η πίστη στο Χριστό δεν δικαιολογεί κανέναν να συμπεριφέρετε όπως θέλει και στη συνέχεια να επικαλούμαστε το επιχείρημα ότι οι ιερωμένοι πρέπει να βρίσκονται στο απυρόβλητο. Πιστός χριστιανός δεν συμαίνει κοιμησμένος χριστιανός. Και ας μην ξεχνάμε ότι ο Χρίστος -και ασφαλώς δεν ισχυρίζομαι ότι εμείς είμαστε Χριστοί- πήρε το φραγκέλιο ενάντια σε κληρικούς που είχαν μετατρέψει την πίστη σε εμπόριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ΓΙΩΡΓΟΣ3/3/12, 9:20 μ.μ.

    Πόσο υποκριτικός είναι ο λόγος σας!! Από τη μια κόπτεστε για τη θρησκεία σας και από την άλλη απειλείτε με αγωγές και δικαστήρια.Μάθετε πρώτα τι πιστεύετε, αν δεν πιστεύετε μόνο στο χρήμα ή στη δόξα όπως υπαινήσεται και ο Μητρούσης, και μετά βγείτε να μας κανετε κυρηγμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΛΥΣ ΝΤΟΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙΠΟΤΑ ΝΟΜΙΖΩ. ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΠΑΤΕ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΜΟΝΟΙ ΣΑΣ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΚΕΙ. ΑΛΗΘΕΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΟ ΠΙΑΤΟ ΠΟΥ ΣΤΗΘΗΚΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΔΡΟΜΟ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΣΕ ΑΜΕΣΟΤΕΡΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΘΕΟ? ΑΠΛΗ ΑΠΟΡΟΙΑ ΜΟΥ ΠΟΥ ΣΥΖΗΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΑΡΚΕΤΟΥΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Επιλέγουμε να αναρτούμε τα σχόλια που έχουν μεν ένα όνομα, αλλά είναι πολύ αμφίβολο αν είναι υπαρκτό, ωστόσο μην καταχράστε την φιλοξενία μας. Παρακαλούμε να είστε φειδωλοί στους χαρακτηρισμούς, γιατί όλοι σας, πλην του ίδιου του π. Πορφυρίου, τελείται εν (στην ουσία) ανωνυμία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αγαπητοί μου, καταλαβαίνω ότι μιλάμε διαφορετική "γλώσσα". Δεν πειράζει. Ήταν πολύ καλή η συζήτηση γιά να κατανοήσουμε ότι ο καθένας μιλάει την "γλώσσα" του και πάλι ο καθένας μας "κατανοεί" αυτά που θέλει.

    Πάντως, ένα αρχαίο ρητό λέει: πιστοτέρα η όρασις της ακοής. Γιά αυτό, και γιά οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία, ορίστε, να γνωριστούμε και να μιλήσουμε. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω γιά τόν διάλογο, αλλά ας σταματήσουμε εδώ.

    Πάντως το πιάτο, η κεραία δηλαδή, είναι απενεργοποιημένη, και θα μπορούσατε να επαινέσετε τους μοναχούς γιά την χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας. Δεν πειράζει. Είπαμε εξάλλου, ο καθένας μιλάει και καταλαβαίνει αυτά που θέλει. Να είστε καλά.

    Αγαπητέ μας In Veria, ευχαρισtούμε γιά την τεχνολογία και συγγνώμη γιά τις αντεγκλήσεις.

    Καλή Σαρακοστή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. λοιπον και αδεια ειχε ο συγκεκριμενος καντινιερης ηταν νομιμοτατος ως προς αυτο το θεμα , τα λετε χωρησ να ξερετε απλα παρασυρεστε απο τα λογια αλων , προφανως ο ηγουμενος τις μονης κανει λαθος ,γιατι γυναικες ουδεποτε ειχε ο συγκεκριμενος καντινιερης πλιν τις γυναικας του, και δεν ειχε τιποτα κρεμασμενο και μετα το ξεκρεμασε οπως προανεφερε και κρεμασε εικονες αγειων, το δικαιωμα εκφρασης κανεις δεν μπορει να το απαγορευσει σε κανενα, και δεν ειναι καθολου πονεμενη ιστορια οπως προανεφερε καποια κυρια πιο πριν , οι αποψεισ διηστανται συμφωνο αλα δεν μπορειται να μιλατε για καποιον που οι περισοτεροι δεν τον γνωριζεται καν, και οσο αυο που αναφερε ο ηγουμενος πορφυριος το εχει ακουστει πολακις απο τον ιδιο χωρις να θελω να προσβαλω κανεναν αλα κατ εμε δεν ειναι σωστο να το λεει αυτο ενας κληρικος που οπως λεει διακονει και εχει το χρισμα του αρχιμανδριτη τις μονης αυτης, ενας ταπεινος και αγραματος αναγνωστης .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Και εμείς ευχαριστούμε πατέρα Πορφύριε για την τιμή να συμμετάσχετε στη συζήτηση με τους αναγνώστες μας.

    Θα αναμένουμε και άλλους προβληματισμούς σας ή απόψεις σας σε μελλοντικά σας άρθρα, ελπίζοντας πως τα σχόλια θα σταθούν στα λεγόμενά σας και όχι σε καντίνες και "πιάτα", αφού αυτά εξαντλήθηκαν στην παρούσα συζήτηση.

    Όπως και να έχει, άσχετα αν διαφωνούμε ή συμφωνούμε μαζί σας, οφείλουμε να σας αναγνωρίσουμε το θάρρος να βγαίνετε προς τα έξω και να συμμετάσχετε σε δημόσιους διαλόγους.

    Θα ήταν πολύ πιο εύκολο να απολαμβάνετε την ηρεμία της σιωπής, αλλά δεν το κάνατε.

    Βεβαίως, ευχαριστούμε και τους εκλεκτούς αναγνώστες μας που, με όσο σεβασμό διέθεταν, συμμετείχαν σε μία - αν μη τι άλλο - ενδιαφέρουσα κουβέντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Μόνο αυτό θα γράψω ως τελευταίο,φυσικά και γνωρίζουμε πως οι αληθινά Χριστιανοί δε θα προέβαιναν σε καταγγελίες γιατί ο Χριστός μίλησε για συγχώρηση και αγάπη. Και δεν μπορούμε να ισχυριζόμαστε ότι αγαπάμε το Χριστό και να τρέχουμε στα δικαστήρια με το παραμικρό.

    Προσωπικά σε άλλη περίπτωση,πριν από χρόνια,με έτυχε να με κατηγορήσουν δημόσια και ψευδώς και συκοφαντικώς,σε εφημερίδα. Δεν υπερασπίστηκα τον εαυτό μου, δεν κατήγγειλα, θα μπορούσα όμως αν δεν είχα πνευματικούς λόγους.
    Αυτό που ήθελα λοιπόν να τονίσω και έγραψα για τη συκοφαντική δυσφήμιση προηγουμένως, είναι ότι Κάθε Άλλος πολίτης ο οποίος δεν έχει σχέση με την Εκκλησία, θα μπορούσε να κάνει μήνυση ΑΛΛΑ δεν το κάνει και αυτό από επιλογή και αυτό, πρέπει να μας λέει κάτι.Για την έμπρακτη αγάπη και όχι την υποκριτική, όπως σωστά παρατηρήσατε κε Γιώργο.

    Και αν ωστόσο δε σας πείθω, μην κοιτάτε εμένα γιατί έχω πολλές αδικαιολόγητες αδυναμίες και δεν είμαι και Θεολόγος για να έχω βάθος γνώσεων,το πρότυπο των Χριστιανών να σας οδηγεί, ο Χριστός και οι Άγιοι.
    Τέλος, έχω γραφτεί μέλος και τα στοιχεία μου φαντάζομαι ότι τα διαθέτει το Inveria.gr, οπότε ό,τι γράφω το γράφω υπεύθυνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Το σχόλιό σας για την ανάρτηση (παρακαλούμε να τηρούνται οι όροι που αναφέρονται στους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας)

Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!
Η αναδημοσίευση αναρτήσεων ή η χρήση πληροφορίων του InVeria.gr 
επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή, με ενεργό σύνδεσμο