ex-Αιρετικά: Αλήθειες και ψέμματα για το "Βλαχογιάννειο Μουσείο" Βέροιας


Ποικίλα σχόλια προκάλεσε η επαναλειτουργία του "Βλαχογιάννειου Μουσείου" στη Βέροια, κάποια επαινετικά ως προς τις ενέργειες αποκατάστασης αταίριαστων επεξηγηματικών ετικετών σε ορισμένα εκθέματα και κάποια επικριτικά. 

Κάθε άποψη είναι (και πρέπει να είναι) σεβαστή, αρκεί βέβαια να βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Για να ξέρει κανείς το τι ακριβώς συμβαίνει στο Μουσείο, λοιπόν, πρέπει ή να έχει ίδια άποψη (για παράδειγμα να το επισκεφθεί και να δει τι υπάρχει) ή να διαβάσει το ρεπορτάζ των τοπικών ΜΜΕ που κλήθηκαν από τον Μητροπολίτη την περασμένη Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2018 (δείτε το σχετικό ρεπορτάζ του InVeria.gr).

Μπορεί να διαφωνεί κανείς για την ύπαρξη τέτοιου τύπου Μουσείων, εφορμούμενος από τις ιδεολογικές ή αισθητικές του απόψεις, μπορεί να μην αποδέχεται τις προσωπικές πολιτικές απόψεις του συλλέκτη και εθελοντή υπεύθυνου του Μουσείου Κανέλλου Ντόντου, μπορεί να πιστεύει ότι η ιστορία δεν μπορεί να μεταλαμπαδεύεται σε μαθητές χωρίς τον έλεγχο των επισήμων φορέων της Εκπαίδευσης. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να ισχυρίζεται πως ισχύουν πράγματα χωρίς να είναι κάτι τέτοιο αληθές. 

Τι είδαμε κατά την επίσκεψη μας στο "Βλαχογιάννειο":

- Σε καμία ετικέτα και σε καμία επιγραφή δεν υπάρχουν μη αποδεκτοί όροι, όπως "συμμορίτες" και "συμμοριτοπόλεμος", "εθνοσωτήριος επανάσταση", "εαμοβούλγαροι" κ.α.

- Στα φιλοξενούμενα εκθέματα υπάρχει στρατιωτικό υλικό από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τις μέρες μας

- Μεταξύ των εκθεμάτων υπάρχουν στολές, όπλα, παράσημα, διακριτικά από διάφορες περιόδους και διαφορετικούς στρατούς (Ελλήνων, Άγγλων, Σοβιετικών, Ναζιστικής Γερμανίας, Φασιστικής Ιταλίας, Αυστραλών κ.α.). Κατά συνέπεια, είδαμε ελληνικά εθνόσημα, το ρωσικό αστέρι σύμβολο των σοβιετικών, τον αγκυλωτό σταυρό των ναζί, εθνόσημα άλλων στρατών.

- Πρόκειται κυρίως για μια στρατιωτική έκθεση, δηλαδή το υλικό προέρχεται και σχετίζεται άμεσα με τον Στρατό (στολές, όπλα κλπ), ενώ σε μικρότερο βαθμό υπάρχουν φωτογραφίες, καρτ ποστάλ, δημοσιεύματα εφημερίδων. 

Τι διαπιστώσαμε από την επίσκεψη μας στο "Βλαχογιάννειο":

- Την διάθεση των ιδιοκτητών του χώρου, της Μητρόπολης δηλαδή, ο χώρος να είναι αμέτοχος σε ιδεολογικές και πολιτικές παροξύνσεις

- Την μη διάθεση του συλλέκτη - εθελοντή υπεύθυνου του Μουσείου Κανέλλου Ντόντου να "αποκηρύξει" τους όρους "συμμορίτης" και "συμμοριτοπόλεμος" από την προσωπική του ιδεολογία (άλλωστε, μας ανέφερε ότι δεν είναι παράνομο να χρησιμοποιεί αυτούς τους όρους, συνεπώς καταλαβαίνουμε ότι δεν το θεωρεί και κακό), αλλά παράλληλα την αποδοχή να συμμορφωθεί προς τις σχετικές υποδείξεις και να αφαιρέσει κάθε παρόμοια αναφορά από τα εκθέματα που φιλοξενούνται στον χώρο. 

- Την προσπάθεια να μην αμαυρωθεί μια χρόνια προσπάθεια από άστοχες ενέργειες του συλλέκτη. 

Οι αντιδράσεις, η αλήθεια και οι πολλές "ιστορίες"

Μετά την ξενάγηση και τα σχετικά δημοσιεύματα στον τοπικό Τύπο υπήρξαν, όπως ήταν αναμενόμενο, αρκετές δημόσιες αντιδράσεις. Κάποιες στάθηκαν γενικά στην αντίθεση της λειτουργίας τέτοιων μουσείων, κάτι που αντιστοιχεί στην περίπτωση που αναφέραμε περί ιδεολογικής ή αισθητικής προσέγγισης και θεωρούμε πως υπάρχει κάθε δικαίωμα να εκφραστή αυτή η αντίθεση. 

Υπήρξαν και άλλες αντιδράσεις όμως, αλλά και σχετικά δημοσιεύματα σε εκτός της Ημαθίας ΜΜΕ, που τα όσα λέγονται δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια, τουλάχιστον όχι στη νέα περίοδο. Δηλαδή, δεν υπάρχουν αναφορές εντός του Μουσείου που εξυμνούν την Χούντα, το παιδομάζωμα, την μία πλευρά του εμφυλίου. Υπάρχουν, βεβαίως, εκθέματα από εκείνες τις περιόδους, αλλά - τουλάχιστον στις ετικέτες - δεν υπάρχει εξύμνηση. Το τι λέγεται από την προφορική ξενάγηση στους μαθητές δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε, ωστόσο κανείς εκπαιδευτικός μέχρι σήμερα δεν κατήγγειλε κάτι περίεργο.

Σχετικά με το αν καλώς ή κακώς συνεχίζει ο κ. Ντόντος να εκθέτει τη συλλογή του στο εν λόγω μουσείο, παρά τις ξεκάθαρα εκπεφρασμένες ιδεολογικές του απόψεις στα προσωπικά του προφίλ και αναρτήσεις στα social media και μετά τις πρόσφατες ενέργειες που διορθώθηκαν από την παρέμβαση του Μητροπολίτη, είναι κάτι που επαφίεται στην κρίση του καθενός. Όπως στην κρίση του καθενός θα ήταν ένα Μουσείο υπό την ευθύνη ενός ιδεολογικά αντίθετου προσώπου. 

Πρέπει, όμως, να σημειωθεί και κάτι ακόμα. Όταν καταγγέλλεται "μισαλλοδοξία" (και αν υπάρχει καλώς καταγγέλλεται) θα πρέπει να μην καταγγέλλεται με όρους αντίστροφης "μισαλλοδοξίας". Για παράδειγμα, ο Εμφύλιος ήταν καταστροφικός και δολοφονικός, προς όλες τις πλευρές. Θεωρούμε πως η μαύρη σελίδα επισκιάζει κάθε χέρι που δολοφόνησε αδελφό. Όσο απαράδεκτο είναι να εξυμνείται η μία πλευρά και η άλλη να "αγιοποιείται", τόσο απαράδεκτο είναι και το αντίθετο. 

Και, όπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, όσο η κάθε πλευρά επιχειρεί να επιβάλλει στην άλλη την δική της "εκδοχή" της Ιστορίας, χωρίς να απομονωθεί κάθε ιδεοληπτική και υποκειμενική θεώρηση, η Ιστορία δεν θα αποδίδεται ποτέ στην πραγματική της διάσταση και, το χειρότερο όλων, μη γνωρίζοντάς την στην πραγματική της διάσταση, θα κληθούμε - αργά ή γρήγορα - να την ξαναζήσουμε. 

Υ.Γ.: Μακριά από κάθε "χρωματισμένη" θεώρηση της Ιστορίας, μακριά από κάθε ακραία αντίληψη, κάθε απόχρωσης, κάθε αναχρονιστικής και φανατισμένης ματιάς. Νέτα, σκέτα.-


ex-Αιρετικά (editorial)
Η στήλη του InVeria.gr που σπάει τα... δόγματα


Με την υπογραφή του Νίκου Βουδούρη

(Εξώδικα, αγωγές, μηνύσεις, εκβιασμούς, εκφοβισμούς, απειλές ή, απλά, πολιτισμένες απαντήσεις, στο e-mail: inveriagr@gmail.com, με την αναγραφή στο θέμα "Για τη στήλη ex-Αιρετικά")

Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!
Η αναδημοσίευση αναρτήσεων ή η χρήση πληροφορίων του InVeria.gr 
επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή, με ενεργό σύνδεσμο