Ξεκίνησε την Παρασκευή (6/5) η ημερίδα ΕΜΙΠΗ και "Φίλων του Εθνογραφικού Κέντρου Γ. Μελίκη" για το Ρουμλούκι - Συνεχίζονται το Σάββατο (7/5) οι συνεδρίες (βίντεο - live stream)


Στο Εθνογραφικό Κέντρο "Γιώργης Μελίκης" η Ε.Μ.Ι.Π.Η. διοργανώνει ημερίδα 6 & 7 Μαΐου με θέμα  "Το Ρουμλούκι κατά τον 19ο & 20ο αιώνα" με συνδιοργανωτές το Σύλλογο "Φίλοι του Εθνογραφικού Κέντρου Γιώργη Μελίκη".

Η πανηγυρική έναρξη της ημερίδας έγινε το απόγευμα της Παρασκευής (6/5/2022) με κεντρικό ομιλητή τον Ερευνητή της Λαϊκής  Παράδοσης Γιώργη Μελίκη.

Δείτε το βίντεο από την εναρκτήρια συνεδρία:


Στη Μελίκη, στον συμπαθητικό και ζεστό χώρο των "Φίλων", δίπλα στην αυλή του Εθνογραφικού Κέντρου η αίθουσα συγκέντρωσε τον κόσμο που εκτιμά τις δράσεις του Εθνογραφικού και των "Φίλων" του και η ημερίδα ξεκίνησε με χαιρετισμούς του εκπροσώπου του Μητροπολίτη π. Σωφρόνιου, του Προέδρου της Ε.Μ.Ι.Π.Η. Μανώλη Ξυνάδα και του Προέδρου των "Φίλων" Γιάννη Μοσχόπουλου.

Εκείνο που τονίστηκε στους χαιρετισμούς των δύο τελευταίων ήταν η μεγάλη συμμετοχή των παρουσιαστών στην ημερίδα και τα ενδιαφέροντα θέματα που θα θιγούν.


Ο Γιώργης Μελίκης στην εναρκτήρια ομιλία του  είχε για θέμα του "Από το Ρουμλούκι στην Οικουμένη. Βιωματικές οπτικές, σχέσεις, συνέργειες, πρακτικές".

Ξεκινώντας από τη χαρά που του έδωσε η για μια ακόμη φορά η συνέργεια με την Ε.Μ.Ι.Π.Η.  πέρασε στο θέμα του ξεκινώντας από την αγάπη του για τον τόπο του, που υπήρξε η έδρα του Μακεδονικού Βασιλείου.

Χαρακτηρίζοντας τον εαυτό του έμβιο, βιωματικό και δια βίου ερευνητή της παράδοσης  επέστρεψε στο παρελθόν και στην εποχή που, πολύ νέος με μια φωτογραφική μηχανή εκείνου του καιρού, ήρθε σε επαφή με τα θαύματα του τόπου του,  φωτογραφίζοντας σπίτια, γεφύρια, δρόμους εκκλησιές, αρχαίες πέτρες...

Αργότερα μπήκε ακόμα πιο βαθιά στη μαγική οδό της έρευνας αυτού του παρελθόντος, "εκεί που οι πέτρες μας έχουν την ηλικία του άχρονου χρόνου", όπως είπε.

Κάνοντας ραδιόφωνο, ήδη το πάθος του για την έρευνα καθρεφτιζόταν στην εκπομπή "Μακεδονικά μασλάτια" και η γνωριμία του με ανθρώπους του διαμετρήματος του Ανδρόνικου, του Μουτσόπουλου, του Παπαζώτου, του Κίσσα έκανε την αγάπη του για την έρευνα ακόμη πιο γόνιμη.

Γοητευτικός πυρήνας έλξης και μελέτης γι αυτόν  ο Άγιος Δημήτριος των Παλατιτσίων, κοιμητηριακός ναός του 1570, με μια τοιχογραφία στον πρόναο από λαϊκό ζωγράφο με στοιχεία ιστορικά, θρησκευτικά και λαογραφικά.

Εκείνο που εντυπωσιάζει, όπως είπε, είναι η μορφή του Αλέξανδρου, που άλλοτε πολύ νέος και άλλοτε μεγαλύτερος θυμίζει τον Χριστό και επονομάζεται από τον καλλιτέχνη Άγιος Αλέξανδρος.

Η οικουμενικότητα που συμβολίζει ο Αλέξανδρος με τις κατακτήσεις του, ο μονόκερως που είναι ζωγραφισμένος κι αυτός μαζί με φιγούρες της μυθικής Γοργόνας, τη θάλασσα, τους ανέμους, λιοντάρια, φτερωτούς δράκους, αποτελούν όλα μαζί "μια πολυσήμαντη αγιογραφία, ένα παλίμψηστο προσκυνητάρι, τον καταστατικό μας χάρτη, οδηγώντας από το Ρουμλούκι στην Οικουμένη", συμπλήρωσε.

Ο Άγιος Δημήτριος των νεανικών του χρόνων  αποκαθίσταται μετά από πολλά χρόνια,το 2020, από την ΕΦΑ, ανοίγοντας τις θύρες του στον κόσμο και προσελκύοντας με την τοιχογραφία, που ο Μελίκης ανέλυσε απόψε, το ενδιαφέρον κάθε επισκέπτη.

Δίνοντας ο Γιώργης Μελίκης την τοιχογραφία με τη δική του οπτική, του λαογράφου και όχι του αρχαιολόγου, όπως δήλωσε, έδωσε μια γεύση από " χώμα, πέτρα και φως".

Η εισήγησή του συνοδευόταν από εξαιρετικές διαφάνειες, που έδωσαν τη θέση τους στη συνέχεια σε άλλες διαφάνειες, σχετικές με βιωματικές δράσεις του Εθνογραφικού Κέντρου.

Ο Μανώλης Ξυνάδας μίλησε αμέσως μετά για τη μικρή έκθεση  με πίνακες της Χρύσας Κωστοπούλου, που εκθέτει το Εθνογραφικό στη μικρή διπλανή του αίθουσα, πίνακες που έχουν σχέση με τις φορεσιές και τη ζωή στο Ρουμλούκι.

Συντονίστρια της πανηγυρικής έναρξης η Χρυσούλα Μουλαρτζή

Η πανηγυρική έναρξη της ημερίδας δεν μπορούσε να μην έχει τα πλούσια κεράσματα, που συνήθως επισφραγίζουν τις εκδηλώσεις του Εθνογραφικού, και το κυριότερο, τους ζουρνάδες, που, "αποτυπώνοντας τη μουσική παράδοση του Ρουμλουκιού", μοιραία οδήγησαν τον κόσμο σε χορό!


Πηγή - Φωτογραφίες: faretra.info
 

Το βίντεο και το πρόγραμμα των συνεδριών του Σαββάτου

Ζωντανή ροή από τις πρωινές συνεδρίες του Σαββάτου


Πρόγραμμα

Α΄ Συνεδρία
Το Ρουμλούκι από τα τέλη των Οθωμανικών Χρόνων ως την ενσωμάτωση στο Νέο Ελληνικό Κράτος
Πρόεδρος: Δημήτριος Πυρινός (Δρ. Ιστορίας, Δ/ντης Α/Βάθμιας Εκ/σης Ημαθίας)

9:00-9:20: Δημήτρης Παράσχος (Φαρμακοποιός, Παραδοσιακός Μουσικός, Ερευνητής, Συγγραφέας), Εγκαταστάσεις Βλάχων στο Ρουμλοὐκι από το 1850 εως σήμερα.

9:20-9:40: Βαλάντης Παπαγεωργίου (Δικηγόρος, Θεολόγος, Υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.), Ο Μακεδονικός Αγώνας στην Επισκοπή Καμπανίας.

9:40-10:00: Ιωάννης Παπαλαζάρου (Εκπαιδευτικός), Η Επάνοδος του Γκόνου Γιώτα στον Βάλτο και το ηρωϊκό του τέλος.

10:00-10:20: Ελισάβετ Σαρηγιαννίδου (Φιλόγογος, Mcs Ιστορίας), Το Ρουμλούκι στο λυκαυγές της ελληνικής διοίκησης στις Νέες Χώρες: η περίπτωση του Μικρογουζίου

10:20-10:30: Πορφύριος Προδρομίτης (Καθηγούμενος Ι. Μονής Τιμίου Προδρόμου-Σκήτη Βερροίας), Γρηγόριος Χριστοδούλου, Αρχιμανδρίτης. Ο Σωτήριος Οδηγός.

10:30-11:00: Συζήτηση

11:00-11:30: Διάλειμμα

Β΄ Συνεδρία
«Το Ρουμλούκι στα Νεότερα Χρόνια»
(από το Μεσοπόλεμο μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα)
Πρόεδρος: Διονύσης Διαμαντόπουλος (Δρ. Παιδαγωγικών, τ. Δ/ντης Α/Βάθμιας Εκ/σης Ημαθίας)

11:30-11:50: Γιάννης Δ. Μοσχόπουλος (Δικηγόρος), Ο Γιδάς κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, σύμφωνα με περιγραφές από περιηγητές, επισκέπτες, εφημερίδες, αναφορές υπαλλήλων κ.ά.

11:50-12:10: Τρύφων Τοπαλίδης (Ερευνητής Τοπικής Ιστορίας), Η αποστολή του λαογράφου Δημητρίου Λουκόπουλου στο Ρουμλούκι και τα Πιέρια το θέρος του 1935.

12:10-12:30: Ελισάβετ Σαρηγιαννίδου (Φιλόλογος, Ιστορικός), Η σωματειακή οργάνωση των γεωργών στο Ρουμλούκι του Μεσοπολέμου: Η περίπτωση του Γιδά.

12:30-12:50: Αλέκος Χατζηκώστας (Δημοσιογράφος, Συγγραφέας), Στιγμές της ΕΑΜικής Αντίστασης στην περιοχή του Ρουμλουκιου

12:50-13:10: Νικόλαος Λιλιόπουλος (Θεολόγος, Msc Χριστιανικής Αρχαιολογίας), Οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι του Μακροχωρίου κατά το τελευταίο τέταρτο του 20ου αιώνα.

13:10-13:20: π. Αθανάσιος Γ. Βουδούρης (Δρ. Εκκλησιαστικής Ιστορίας). Οι «χήρες της Μελίκης»… Ιδεολογικοπολιτικές τάσεις και συγκρουσιακές αναμετρήσεις των κατοίκων της Μελίκης Ημαθίας, από τον Μεσοπόλεμο έως τον Κατοχικό Εμφύλιο (1930 – 1945).

13:20-14:00: Συζήτηση

Γ΄ Συνεδρία
Αρχιτεκτονική – Τέχνη
Πρόεδρος: Αντώνης Τσιπρόπουλος (τ. Λυκειάρχης)

17:30-17:50: Γιώργος Μερτζανίδης (Μεταπτυχιακός φοιτητής), Αρχιτεκτονική του τσιφλικιού στο Ρουμλούκι (19ος-20ος): Ιστορική ταυτότητα και πρόταση ανάδειξης. 

17:50-18:10: Δημήτριος Γ. Γιοβανόπουλος (Υποψήφιος ΜSc Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Το Ρωμαϊκό τόξο του Κλειδίου κατά τον 19ο και 20ο αιώνα.

18:10-18:30: Εμμανουήλ Ξυνάδας (Επίκ. Καθ. ΑΕΑ Βελλάς Ιωαννίνων), Πληροφορίες περί την Ψαλτική Τέχνη στην επισκοπή Καμπανίας και τον ευρύτερο χώρο του Ρουμλουκιού.

18:30-18:50: Συζήτηση.

18:50-19:15: Διάλειμμα.

Δ΄ Συνεδρία
Εκκλησία – Λαογραφία
Πρόεδρος: Εμμανουήλ Ξυνάδας (Επίκ. Καθ. ΑΕΑ Βελλάς Ιωαννίνων)

19:15-19:35: Γρηγόρης Γιοβανόπουλος (Δάσκαλος, Δ/ντης 7ου Δημοτικού Σχολείου Αλεξάνδρειας, Msc of Science in Management & Organization of Educational Units), Οι ενθυμήσεις των παλαιτύπων των ιερών ναών Αγ. Παρασκευής Κορυφής και Μεταμόρφωσης του Σωτήρος Λιανοβεργίου, ως μέσο ανάδειξης της πνευματικής, κοινωνικής, ιστορικής και πολιτιστικής ζωής στο Ρουμλούκι κατά τον 19ο και 20ο αιώνα.

19:35-19:55: Γιάννης Δ. Μοσχόπουλος (Δικηγόρος), Ιερείς του Γιδά.

19:55-20-15: Τσιάρας Αχιλλέας (Χοροδιδάσκαλος, Μελετητής της Πολιτιστικής Παράδοσης του Ρουμλουκιού), "Οι Λαζαρίνες" ένα αγερμικό έθιμο του Ρουμλουκιού.

20:15-20:30: Αρχιμανδρίτης Πορφύριος Προδρομίτης (Καθηγούμενος Τιμίου Προδρόμου -  Σκήτη Βερροίας), Κατσιούλι και στα Πιέρια.

20:30-21:00: Συζήτηση – Συμπεράσματα Επιστημονικής Ημερίδας.

Φορείς Συνδιοργάνωσης
Εταιρεία Μελετών Ιστορίας και Πολιτσμού Ν. Ημαθίας
Σύλλογος Φίλων Εθνογραφικού Κέντρου Γιώργη Μελίκη
Με την ευγενική υποστήριξη του Εθνογραφικού Κέντρου Γιώργη Μελίκη
 
Κάντε LIKE στη σελίδα του InVeria.gr και...  μείνετε ενημερωμένοι για όλα!

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια